Det kan være dyrt at bestille en elektriker eller VVS’er, særligt hvis du står i en akut situation og bestiller et vagtudkald at forkert type til jobbet. Her er et par eksempler, der kan hjælpe dig i rigtige retning i forhold til, om du bør ringe til en elektriker eller en VVS’er:
- Er der tegn på lækage? – Ring til en VVS’er
- Kommer det intet vandet ud af hanen? – Ring til en VVS’er
- Er sikringen sprunget? – Ring til en elektriker
- Er gasflasken tom? – Ring til en gasudbyder
- Får du stød gennem vandhanen – Ring til en elektriker
VSS-spørgsmål plejer at være nemmere
VVS-spørgsmål er ofte nemmere at svare på end elektriske spørgsmål i forbindelse med din vandfunktion. Vandlækager eller manglende vand fra vandhanen er sædvanligvis tegn på, at du skal ringe til en VVS’er.
Hvornår skal du ringe til en elektriker?
Hvis du får stød gennem vandhanen, skyldes det 9 ud af 10 gange en elektrisk fejl, og derfor er det en elektriker, du skal ringe til. Hvis du har en brækket eller defekt termostat, der sidder fast ved en høj temperatur, skal du starte med at ringe til en elektriker og høre, om det er opgave for ham/hende.
I denne situation skal du hverken ringe til en VVS’er eller en elektriker
Hvis dit hjems varmtvandssystem kører på gas, er det hverken VVS eller elektriker, du skal kontakte.
Løber du tør for varmt vand, kan det betyde, at der ikke er mere gas i flaskerne, i hvilket tilfælde du kan ringe til din gasudbyder, som kan udskifte disse.
Hvis du stadig har et problem med det varme vand, så skal du ringe til en elektriker. Det kan skyldes, at der sprunget en sikring. Det er dog en god idé at først tjekke sikringsskabet, om du selv nemt kan udskifte sikringen.